Vinnare av Shot of the Year:Anbjørg Engen
Var kommer du ifrån?
Jag växte upp i de västra delarna av Norge, men i dag bor jag med min familj i den mellersta delen av Norge, inte långt från Trondheim.
Hur kändes det att vinna Årets bild i Norge?
Först blev jag verkligen överraskad och glad. Sedan blev jag nervös för den andra delen av tävlingen och tänkte "kommer jag att göra bort mig?". Jag började omedelbart planera vilken typ av bilder jag ville ta för del två, men som vanligt blev det till slut en helt annan slags bilder än vad jag tänkte på först.
Vad tyckte du om att jobba med den nya Z 7?
Som Nikon-användare kände jag igen mig, som tur var. Så jag behövde inte lägga ner så mycket tid på att lära känna kameran, menyerna och knapparna. Jag gillade att det gick att anpassa "i-menyn" på skärmen så att den passade för mina behov och jag blev imponerad av RAW-filernas höga upplösning. Skärpan som går från kant till kant i bilderna är fantastisk. Kameran fokuserade också snabbt (så länge det inte var alltför mörkt), vilket jag också tyckte mycket om. Men det jag gillade allra mest med Z 7 var den välfungerande stabiliseringen. Jag tog de flesta bilderna med kameran i handen och jag tar många bilder av rörliga motiv, som bilar, där jag följer motivet med en lång slutartid (panorering). En Z 7 som man håller i handen ger verkligt skarpa bilder även med slutartider på runt 1/10 sek.
När och var är de här bilderna tagna?
Porträttet är av min syster, Marit. Vi var i vårt barndomshem, i Åheim i västra delen av Norge. Naturbilden och den kreativa bilden är tagna i närheten av där jag bor och den kreativa bilden tog jag samma dag som var sista dagen att skicka in bilderna till tävlingen.
Vilka är historierna bakom dina bilder?
Under den period som jag lånade kameran, blev min far sjuk och dog. Jag hade några idéer när det gällde porträtt, men jag fick ändra mina planer så porträttet togs i stället hemma i mitt barndomshem. Vi höll på med att planera inför begravningen och så såg jag plötsligt spegelbilden av min syster i fönstret, tillsammans med utsikten utanför. Jag släckte några störande lampor i rummet och använde objektivet på 35 mm för att fånga det här ögonblicket. Lampan i bilden var tyvärr vinklad lite för högt upp och medan jag justerade den höll det på att bli för mörkt ute. Jag tycker att lampan och gardinerna skapar en fin inramning (även om lampan blev lite för dominerande). Jag gillar kombinationen av varmt och kallt ljus, som symboliserar den situation som vi befann oss i. Dubbla fönster skapar dubbla reflektioner, och kanske en extra dimension?
Med ett 24-70 mm objektiv bedömde jag det som omöjligt för mig att ta någon riktigt bra bild av djur eller fåglar. Så jag skickade in en minimalistisk bild av ett avklätt och ensamt träd på en kulle. Fotot som jag valde att skicka in i kategorin "natur" är taget i en lågt stående morgonsol. Jag gillade kontrasten när solen och skugga och molnen var samarbetsvilliga den dagen. Jag placerade mig så att molnen fick "växa" ut från trädet. Jag funderade på om jag skulle göra om bilden till svartvitt, men till slut blev det så att jag skickade in den oredigerade versionen av bilden. Kamerainställningar: Brännvidd: 53 mm, F8, 1/800 sek.
Den tredje bilden var ett kreativt foto. Att "zooma medan man tar bilden" är en teknik som jag använt många gånger, men det här är första gången jag riktade kameran mot solen. Solen sken genom ett "hål" i de täta grenarna i ett träd och jag zoomade från 30 mm till ungefär 60 mm brännvidd under en slutartid på 1/10 sek. Då blev grenarna till ränder i bilden och med F22 blev solstrålarna tydliga. Jag använde ett stativ och bilden är roterad 180 grader och beskuren. Jag vände på bilden för att få solstrålarna att peka uppåt och jag tycker också att rotationen ökar känslan att man sugs in i bilden.
Hur kom det sig att du började med fotografering?
Jag kan faktiskt inte komma ihåg var eller när jag började, men när jag fick en Nikon D5100 i julklapp för sju år sedan fördjupades intresset.
Vilka motiv och teman fotograferar du helst?
Jag älskar att leka med kameran, ännu mer än att leka med redigeringen. Så jag försöker ofta att göra abstrakt konst av naturbilder genom att använda de möjligheter som finns i kameran, som till exempel i mitt bidrag med solstrålarna där jag använde tekniken att "zooma medan man tar bilden" eller att panorera, till exempel vågor horisontellt eller träd vertikalt. Som jag redan nämnt så gillar jag också att panorera på fordon i rörelse. Saker som fotograferats ur ovanliga vinklar, motiv som får tittaren att le och bilder som står ut på ett eller annat sätt.
Vilken typ av kamerautrustning använder du?
Jag använder min kära gamla Nikon D5100, med fyra olika Nikkor-objektiv.
Är fotografering ett fritidsintresse eller är detta ditt arbete också?
Fotograferandet är ett fritidsintresse, men jag drömmer om att kunna arbeta med det på heltid. Fördelen med att ha det som fritidssysselsättning är dock att jag inte behöver känna någon press på mig att leverera, men kanske att den pressen är vad som behövs för att man ska kunna göra sig en inkomst på det?
Berätta om ditt bästa fotominne!
Mitt bästa fotominne är från en tur på snöskoter tillsammans med min man för många år sedan. Vi körde till en plats med fantastisk utsikt och i den rosa solnedgången tog jag en bild med mobilen av skoterglasögonen som min man hade på sig. Utsikten reflekterades i de breda glasögonen och både bilden och utflykten var värda att minnas.
Natur
beskrivning av Anbjørg Engen: Jag skickade in en minimalistisk bild av ett avklätt och ensamt träd på en kulle. Fotot som jag valde att skicka in i kategorin "natur" är taget i en lågt stående morgonsol. Jag gillade kontrasten när solen och skugga och molnen var samarbetsvilliga den dagen. Jag placerade mig så att molnen fick "växa" ut från trädet. Jag funderade på om jag skulle göra om bilden till svartvitt, men till slut blev det så att jag skickade in den oredigerade versionen av bilden. Kamerainställningar: Brännvidd: 53 mm, F8, 1/800 sek.
feedback från Roger Brendhagen: Det enkla är ofta det bästa - och alla goda ting är tre! Bokstavligen. Vad som gjorde den här bilden speciell för mig är molnen som strålar ut från trädets krona - tillsammans med de två snötäckta kullarna som gör att blicken dras mot trädet. En fin skärpa nerifrån vänstra hörnet och hela vägen till trädet gör att blicken hamnar rätt.
Valfritt tema
beskrivning av Anbjørg Engen: Den tredje bilden var ett kreativt foto. Att "zooma medan man tar bilden" är en teknik som jag använt många gånger, men det här är första gången jag riktade kameran mot solen. Solen sken genom ett "hål" i de täta grenarna i ett träd och jag zoomade från 30 mm till ungefär 60 mm brännvidd under en slutartid på 1/10 sek. Då blev grenarna till ränder i bilden och med F22 blev solstrålarna tydliga. Jag använde ett stativ och bilden är roterad 180 grader och beskuren. Jag vände på bilden för att få solstrålarna att peka uppåt och jag tycker också att rotationen ökar känslan att man sugs in i bilden.
feedback från Robin Levin: På ett lekfullt sett och med ett kreativt tänkande används fototekniken för att ta en bild som ger ett sug i magen. Som att störta ner genom en skog på skidor med solen som tränger fram mellan grenarna och in i ögonen. Det ska vara roligt att fotografera och det tror jag fotografen har förstått. Jag har alltid för vana att tänka på centreringen och vinklar, så även i detta fallet. Jag skulle vilja se solen mer i mitten och att linjen mellan mörkt och ljust var rakare. För att vara en stillbild är den väldigt fartfylld!
Porträtt
beskrivning av Anbjørg Engen: Under den period som jag lånade kameran, blev min far sjuk och dog. Jag hade några idéer när det gällde porträtt, men jag fick ändra mina planer så porträttet togs i stället hemma i mitt barndomshem. Vi höll på med att planera inför begravningen och så såg jag plötsligt spegelbilden av min syster i fönstret, tillsammans med utsikten utanför. Jag släckte några störande lampor i rummet och använde objektivet på 35 mm för att fånga det här ögonblicket. Lampan i bilden var tyvärr vinklad lite för högt upp och medan jag justerade den höll det på att bli för mörkt ute. Jag tycker att lampan och gardinerna skapar en fin inramning (även om lampan blev lite för dominerande). Jag gillar kombinationen av varmt och kallt ljus, som symboliserar den situation som vi befann oss i. Dubbla fönster skapar dubbla reflektioner, och kanske en extra dimension?
feedback från Therese Asplund: Jättefint vardagsporträtt där du på ett fint sätt har lyckats fånga den allvarsamma och eftertänksamma sinnesstämningen. Jag gillar den diagonala kompositionen men precis som du skrev så tar lampan mycket fokus så jag kan tänka mig att det blev bättre när du vred ner den så att du också fick mera ljus på din systers ansikte. Jag är ändå glad att du valde den bilden med bäst uttryck. Det är viktigare. Jag gillar också kontrasten mellan de svarta bergen och det ljusa partiet på himlen. Det får mig att tänka på att även om livet känns mörkt just nu så finns det alltid en ljusning i horisonten. Bra jobbat!